13 maja 2017

Wiosennie. Zielone placuszki z "głuchą pokrzywą "

Niech ta wiosna już przyjdzie na dobre ! Bo na razie bawi się z nami w kotka i myszkę. Choć dzisiaj już może zagościła na stałe? Świat dzikich roślin stoi przed nami otworem. Trzeba korzystać ile się da. Wyrywając chwasty mój mąż pokazał mi kilka roślinek i chciał je wyrzucić, a mnie coś tknęło. Już spotkałam się z tą roślinką na jednym z warsztatów zbierania dzikich roślin. Podobna do pokrzywy z białymi kwiatuszkami. I tym sposobem zrobiłam placuszki na śniadanie z głuchą pokrzywą lub jak kto woli z jasnotą białą. W przeciwieństwie do pokrzywy zupełnie nie parzy, może dlatego nazywana jest głuchą pokrzywą ? Zajrzałam do książki, którą przywiozłam z Krakowa ze spotkania autorskiego " Rośliny w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Słownik Adama Fishera " pod redakcją Moniki Kujawskiej, Łukasza Łuczaja, Joanny Sosnkowskiej i Piotra Klepackiego, by sprawdzić co tam ciekawego jest na temat tej uroczej roślinki. Głucha pokrzywa, głucha pokrzywa biała to nazwy ludowe. Niektórzy nazywają ją po prostu pokrzywą. Była wykorzystywana podobnie jak szpinak. 


składniki
3/4 szklanki mąki pszennej
1 łyżka sproszkowanego jarmużu
6 łodyg z liśćmi jasnoty białej ( głuchej pokrzywy)
1 łyżka płatków owsianych
2 jabłka
1/2 szklanki zsiadłego mleka
1 jajko
szczypta soli
olej rzepakowy do smażenia

dodatki
miód z mniszka lekarskiego
borówki amerykańskie
kiełki brokułów

Do mąki dodajemy jarmuż oraz jajko. Razem miksujemy i dodajemy płatki owsiane, sól, drobno pokrojone liście i łodygi jasnoty białej. Na końcu dodajemy  pokrojone w krążki jabłka i delikatnie mieszamy. Smażymy małe placuszki na oleju. Serwujemy gorące z dodatkiem owoców, kiełków i miodu. Zimne też są dobre np z jogurtem. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Banany w cieście po wietnamsku

Moja ulubiona słodka przekąska z barów wietnamskich. Niektórzy mówią  że to danie z ich czasów studenckich. No, ja chyba ich podczas studiów...

Wasze ulubione