16 marca 2017

Risotto z koprem włoskim. Risi coi fenoci

To było pierwsze risotto jakie zrobiłam w życiu. Kupiłam wtedy koper włoski i nie bardzo wiedziałam co z nim zrobić. Pachniał wspaniale, anyżkowo. Co z tego, skoro nie wiedziałam co z num zrobić. W książce o wegetariańskiej kuchni włoskiej Paolo Gavina znalazłam przepis, który mnie zachwycił od pierwszego przeczytania. To danie z Wenecji Euganejskiej. Od tamtego czasu robię je dość często, jak się uda mi kupić oczywiście koper włoski. To bardzo prosty przepis, z użyciem niewielu składników. Czasem zmieniam recepturę i do tego wegetariańskiego przepisu dorzucam trochę pancetty. Ale to nie jest konieczne. Zamiast parmezanu daję pecorino. Smak dania jest bardzo konkretny. A to za sprawą właśnie kopru włoskiego. Chyba niewiele osób zna jego zalety. Ma działanie mlekopędne, wiatropędne i dobrze serwować go w czasie gdy organizm męczą kaszle. Warzywo zawiera olejki eteryczne podobne do anyżu. 


Składniki
25o gr ryżu arborio
1 średnia cebula
2 małe kopry włoskie
1,5 litra wywaru z warzyw
2  łyżki masła
olej do smażenia
kawałek pecorino
sól do smaku
czarny pieprz

Na oleju smażymy bardzo drobno pokrojoną cebulę oraz koper włoski. Z kopru trzeba odkroić twarde kawałki, a zielone gałązki odłożyć do posypania. Na tych kawałkach kopru włoskiego oraz warzyw ugotować  wywar pół godziny przed przystąpieniem do robienia risotta, lub gotowy podgrzać. Gdy warzywa już się zeszklą dodajemy ryż i też przesmażamy, tak by zrobił się szklisty. Wtedy porcjami wlewamy gorący wywar. Ja wlewam jednorazowo zawartość łyżki wazowej. Mieszamy, aż ryż wchłonie płyn. Czynność powtarzamy do momentu, aż ryż jest gotowy. Miękki, ale nie rozgotowany. Solimy do smaku. Dodajemy masło. Mieszamy i podajemy gorące posypane serem pecorino startym i zielonymi gałązkami kopru włoskiego. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Banany w cieście po wietnamsku

Moja ulubiona słodka przekąska z barów wietnamskich. Niektórzy mówią  że to danie z ich czasów studenckich. No, ja chyba ich podczas studiów...

Wasze ulubione