01 stycznia 2016

Kurczaki smażone w stylu Soul Food


Obejrzałam w Święta Bożego Narodzenia film " Służące " według książki Kathryn Stockett w oryginale " The Help " o czarnoskórych służących w domach białych ludzi w Karolinie na Południu USA. Film jest bardzo dobry, polecam tym którzy lubią tą tematykę i nie tylko tym. Wciąga i trzyma do ostatniej chwili. Mnie zainspirował oczywiście kulinarnie. A mianowicie zapragnęłam zrobić smażone kurczaki, zgodnie ze sposobem tam pokazanym przez Minnie swojej  białej pani Celii. Pomyślałam, że będą to kurczaki w stylu serwowanym przez pewną sieć fasf food. Na początku myślałam, że te kurczaki są obtaczane w płatkach kukurydzianych. Ale w smaku nie panierki nie czułam nic kukurydzianego. Dopiero szukając przepisu na kurczaki z tego filmu, odkryłam w czym tkwi sekret tej panierki wyglądającej po upieczeniu jak płatki przyklejone do kurczaka. Wynika to z tego, że w Stanach i Wielkiej Brytanii do mąki jest dodawany proszek do pieczenia. Nie wiem czy to wynika z tradycji czy lenistwa, ale tak jest. A ten efekt płatków na skórce daje właśnie ten dodatek proszku do pieczenia. Nie kupowałam oczywiście takiej mąki, choć jest do kupienia w Polsce, m.in w M&S. Wymieszałam w odpowiednich proporcjach mąkę pszenną z proszkiem do pieczenia.  Za kruchość i delikatność odpowiada natomiast maślanka, w której mięso powinno się marynować co najmniej 2 godziny. Jednak najlepiej marynować dłużej, np. mięso pozostawić w marynacie przez całą noc. Wtedy osiągniemy najlepszy efekt. Również ważne jest dokładne pokrycie udek panierką. W filmie Minnie używała do tego papierowej torby. Kuchnia czarnoskórych mieszkańców południowych Stanów zwana jest Soul Food. Danie to należy do tej kuchni, podobnie jak np. chleb kukurydziany czy casserole ( zapiekanki ) z roślinami strączkowymi. Są one bardzo smaczne  i mają duszę ;) 

 
Składniki
8-10 małych udek kurczaka 
0,5 l maślanki
sól,
czarny pieprz,
mielony pieprz cayenne,
mielona słodka papryka
150 gr mąki,
1,5 gr proszku do pieczenia,
około 0,5 l. oleju rzepakowego lub więcej.

Udka umyć dokładnie, osolić, popieprzyć. Ułożyć w naczyniu i zalać maślanką. Odstawić w chłodne miejsce na co najmniej 2 godziny. Najlepiej na całą noc. Przygotować należy mieszankę mąki z proszkiem do pieczenia oraz mielonym pieprzem cayenne i słodką papryką.  Mięso osączyć z  maślanki. Dokładnie pokryć panierką. Następnie w naczyniu do smażenia rozgrzać olej rzepakowy. Gdy już jest gotowy delikatnie wkładamy do oleju udka. Najlepiej jak udka mają miejsce, lepiej się smażą. Jedną stronę smażyć około 10 minut, pod przykryciem, potem kolejne 10 minut drugą stronę smażyć pod przykryciem. Kolejne 5 minut bez przykrycia. Udka powinny być gotowe. Można je jeszcze kilka minut podsmażyć, jeśli wolimy bardziej brązową skórkę. Odsączamy na papierowym ręczniku i natychmiast podajemy. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Banany w cieście po wietnamsku

Moja ulubiona słodka przekąska z barów wietnamskich. Niektórzy mówią  że to danie z ich czasów studenckich. No, ja chyba ich podczas studiów...

Wasze ulubione