17 listopada 2014

Jabłka na stół. Cydrowy boczek.


Zaczynam mój cykl jabłkowy od zmieszczenia przepisu na pyszny boczek o nucie cydrowej. W planach jest jeszcze pikantna zupa z jabłek i placki z jabłkami. Niedawno kolega, bardzo mięsożerny zarzucił mi, że na moim blogu jest mało typowo mięsnych potraw dla jak to się wyraził prawdziwych facetów. Jeszcze znajomy poprosił o przepis na ten smakowity boczek. Uzyskałam go od Meat & Love na Święcie Jabłka i festiwalu Cydru. Serwowali tam pyszne kanapki z boczkiem o nucie cydru. Na moją prośbę przesłali mi przepis na boczek i kilka innych pyszności cydrowych w postaci pdf. Oprócz ciekawych przepisów, są również piękne zdjęcia oraz wyjaśnienie co to jest cydr. Opisując co to jest cydr posiłkowałam się właśnie przesłanym mi plikiem pdf. 

Cydr wydaje się produktem nowym. Jednak znany był już dawniej, ale pod nazwą jabłecznik. Powstaje z fermentacji jabłek, choć jest również cydr gruszkowy.  Z moszczu, czyli mętnego soku z jabłek, wyciskanego oraz fermentowanego następnie szczepami drożdży rdzennych powstaje alkohol, do którego jest dodawany sok jabłkowy. Może być słodki, wytrawny, a nawet lekko kwaśny. Podaje się schłodzony. 
Niestety tego dnia zabrakło mi goździków i marchewki, więc przepis został lekko zmodyfikowany. Kratkę na mięsie należy naciąć delikatnie i w miarę gęsto, by dużo przypraw dostało się między skórkę. 



Składniki
2 kg mięsnego, dość chudego  boczku,
1 łyżeczka brązowego cukru
1 łyżeczka goździków
1 łyżeczka soli
1 duża cebula
1 marchewka
5 ząbków czosnku
2 cm korzenia imbiru
500 ml cydru jabłkowego


Ponacinać skórkę w kratkę lub krateczkę. Ponacierać boczek mieszanką przypraw przygotowaną z utłuczonych goździków, cukru, soli. Trzeba dokładnie wetrzeć mieszankę w przestrzenie między krateczkami. Na blaszce do pieczenia rozkładamy pocięte w grube platry marchewki, cebulę, obrany imbir w plasterkach oraz ząbki czosnku. Ja dla bezpieczeństwa blaszkę posmarowałam cienką warstwą oleju rzepakowego. Na warzywach układamy boczek skórą do góry. Pieczemy 25- 30 minut w temeraturze 250 stopni C. Skórka powinna ładnie się zbrązowić. Wyjmujemy boczek, wlewamy cydr i zmniejszamy temperaturę do koło 95 stopni C. Pieczemy około 2 godziny. Po pieczeniu mięso powinno odpocząć około 20 minut.
Najlepszy jest jako wędlina na kanapki.
Znakomicie smakuje z pieczonymi jabłkami. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Banany w cieście po wietnamsku

Moja ulubiona słodka przekąska z barów wietnamskich. Niektórzy mówią  że to danie z ich czasów studenckich. No, ja chyba ich podczas studiów...

Wasze ulubione