26 sierpnia 2015

Zupa ze świeżych ogórków.


W zeszłym roku byłam na wakacjach na moim ukochanym Podlasiu. Moim nie dlatego, że stamtąd pochodzę. Bardzo lubię tam jeździć. Moja dusza tam odpoczywa i ja sama spowalniam znacznie. Zaczynam się dostosowywać do rytmu przyrody i ludzi tam żyjących. O kuchni podlaskiej już pisałam.  Gospodyni  Kasia, u której mieszkaliśmy ugotowała  nam świetną zupę ze świeżych ogórków, których wtedy mnóstwo było, tak jak teraz. Z części ogórków trzeba jak najbardziej zrobić kiszone, albo np.  sałatkę szwedzką ( mam świetny przepis na ten rarytas ). A jak coś zostanie warto zrobić zupę. Pyszną i lekką w sam raz na taki dzień jak dziś. Trochę zmodyfikowałam pierwotny przepis, dlatego że nie posiadam magicznej maszynki do wszystkiego, czyli termomixu. Sama zupa jest wegetariańska, jednak dodatki mogą już być mięsne. Świetnie pasuje pancetta ( włoski wędzony boczek ), ale można dodać zamiast również polski wędzony. Ma trochę inny smak, ale też się sprawdzi. 


Składniki
5-6 ogórków gruntowych ( lub 2 węże )
1/2 dużej cebuli lub 2 szalotki
2 małe marchewki
100 gr serka topionego naturalnego
2 łyżki mąki ryżowej 
sól
pieprz czarny świeżo zmielony

dodatki
grzanki z jasnego pieczywa
pancetta lub boczek wędzony ( opcja ) 
kocanka włoska ( opcja )

Warzywa pokrojone w kostkę gotujemy w około 2-3 litrach wody. Po pół godzinie blenderujemy , dodajemy mąkę ryżową i gotujemy razem około 5 minut. Zdejmujemy z ognia i miksujemy z serkiem topionym. Doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy ze smażoną pancettą lub boczkiem wędzonym i grzankami zrumienionymi na maśle lub oleju. Szczypta kocanki wskazana. Można zastąpić np. lubczykiem czy pietruszką. Smacznego !

Gdy robiłam tą zupę miałam wątpliwości co do jednego składnika, a mianowicie serka topionego. Te kupne serki topione...co tam może być w składzie ? Czasem strach czytać etykiety. Ale dziś przyszła do mnie pocztą książka " Jak zrobić dobry ser-radzi serowar żuławski" Krzysztofa Jaworskiego. Jeszcze jej nie czytałam, ale znalazłam w niej przepis na domowy ser topiony z dodatkami. Wątpliwości co do tego składnika zupełnie się rozwiały. Skoro mogę go zrobić sama w domu, to nie ma problemu by go dodawać do potraw, ale też serwować domownikom jako smarowidło :) Książka zapowiada się apetycznie. 


2 komentarze:

  1. Czym mozna zastapic make ryzowa ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zupie nie ma problemu. Można zastąpić płatkami ryżowymi albo mąką ziemniaczaną ( trzeba dodać jej mniej niż w przepisie ) albo kukurydzianą ( trochę zmieni smak ).

      Usuń

Banany w cieście po wietnamsku

Moja ulubiona słodka przekąska z barów wietnamskich. Niektórzy mówią  że to danie z ich czasów studenckich. No, ja chyba ich podczas studiów...

Wasze ulubione