10 czerwca 2018

Olej świeży z olejarni w Końskich.


W długi weekend odwiedziłam moją koleżankę w Końskich. Niedawno otworzyła miejsce gdzie wytłacza się olej. Można przyjść, popatrzeć jak się go wyciska, spróbować i kupić. Podczas długiego weekendu miałam trochę czasu i skoczyłam z Radomia, gdzie akurat byłam, by ją odwiedzić.




Justyna Pargieła. Poznałam ją na warsztatach gotowania z dzikich roślin w Warszawie i od razu znalazłyśmy wspólny język. Justyna jest propagatorką zgodnego z naturą stylu życia, entuzjastką wykorzystywania ziół i dzikich roślin z naszego otoczenia. Mają one zupełnie inną moc i siłę życia niż uprawiane rośliny. Dzięki niej poznałam mnóstwo nowych roślin i smaków. Studiowała ziołoznawstwo oraz towaroznawstwo zielarskie, kosmetyczne i żywności funkcjonalnej. 


Pesto z podagrycznika
Najbardziej polubiłam podagrycznik. Wcześniej nie umiałam go rozpoznać. Teraz umiem i mam nawet własne poletko. Można z niego robić mnóstwo pysznych potraw. 


Jak przybyłam akurat tłoczył się olej z siemienia złocistego. Złoto w postaci płynu kapało, a jako produkt uboczny robiły się smakowite wytłoczki. Te wytłoczki są niesamowicie pyszne. Szczególnie z siemienia, maku  czy pestek dyni. 

wytłoczki z siemienia złocistego


tłoczy się olej rzepakowy

rzepak 


Później tłoczył się olej z rzepaku. Przyznam, że po raz pierwszy widziałam nasionka rzepaku. Olej można tłoczyć z wielu roślin. Oprócz najpopularniejszego z rzepaku czy słonecznika oraz mniej popularnego, choć bardzo zdrowego z lnu świetny olej jest z czarnuszki czy z maku. Lubię olej z czarnuszki, choć jest on dla amatorów tych dość aromatycznych ziarenek. Ostatnio bardzo polubiłam olej z maku, łagodny o wyczuwalnym smaku maku. Każdy olej jest wytwarzany w naturalnym procesie tłoczenia z ziaren, bez dodawania zbędnej chemii, jak to jest robione w przemysłowym sposobie. 




Te piękne kwiaty namalowała córka Justyny, ale to tylko kilka z tych roślin z których olej jest tutaj tłoczony. Na miejscu można spróbować wytłaczanego oleju. Oleje można też zamawiać internetowo i telefonicznie. Justyna w Końskich ma również sklep ze zdrową i naturalną żywnością. 


Olej świeży 
ul. Piłsudskiego 47
Końskie
Tel. 663 100 369   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Banany w cieście po wietnamsku

Moja ulubiona słodka przekąska z barów wietnamskich. Niektórzy mówią  że to danie z ich czasów studenckich. No, ja chyba ich podczas studiów...

Wasze ulubione