08 kwietnia 2015

Azjatyckie inspiracje. Makaron zong ( mien dong) z boczniakami królewskimi.


Parę lat temu jadałam czasem w barach, zwanych przez większość ludzi " u  Chińczyka ". Chińczyk ten był  w istocie przeważnie Wietnamczykiem. Wtedy jeszcze nie miałam dużego pojęcia o prawdziwym wietnamskim jedzeniu. Jadło się różne dziwne miksy typu " ryż z mięsem ( wieprzowiną/ kurczakiem / wołowiną ) w sosie np curry z warzywami, 5 smaków, z bambusem, to oczywiście z polską sałatką z kapusty. Mnie jednak zainteresowało danie " Makaron zong smażony z wołowiną ". W porównaniu z innymi daniami smakowało trochę inaczej. Próbowałam robić to danie z makaronem ryżowym, ale nie wychodziło mi jak trzeba. Nie ten kolor i nie ta śliskość i aksamitność makaronu. Aż podczas ostatniej wizyty w Wólce Kosowskiej ujrzałam ten makaron w sklepie z wietnamską żywnością. Tajemnica tkwi w tym, że to nie jest makaron ryżowy, tylko makaron z manioku. I ma ładny lekko beżowy kolor. Po obróbce cieplnej jest aksamitny, lepki i przepyszny. Znakomity do zasmażania. W Wólce kupiłam również boczniaki królewskie i świeże tofu. Kupiłam też  warzywo podobne do cukinii. Ale z dziurką w środku. Nazywa się BENINKAZA SZORSTKA. Postanowiłam stworzyć jakieś danie na jej podstawie. Wyszły nawet dwie wariacje. Obie bezmięsne.


Składniki

250 gr suchego makaronu z manioku ZONG ( Mien Dong )
1 cebula 
2 duże  boczniaki królewskie
1 opakowanie świeżego tofu
lub 2 średnie cukinie
2-3 tajskie papryczki chilli
2 łyżki sosu ostrygowego
2 łyżki sosu sojowego
1/2-1 łyżka sosu rybnego
olej do smażenia
1/2 pęczka kolendry
1/2 pęczka dymki
pędy lotosu marynowane
sok z limonki



Cebulę i grzyby kroimy w kostkę i  obsmażamy na oleju. Dodajemy cukinię i chilli. Dodajemy sosy do smaku. Przygotowujemy makaron i dodajemy do dania. W ostatniej chwili dodajemy pokrojone w kostkę tofu. Wcześniej można go obsmażyć na aromatycznym oleju. Serwujemy z piklami z pędów lotosu i zieleniną.  Można skropić sokiem z limonki.


Beninkaza szorstka nie jest taka szorstka. Wygląda trochę jak duża cukinia z dziurką w środku. Jednak smak jest inny niż cukinii i zapach ogórka.


Składniki

około 15 cm beninkazy szorstkiej
1 duży pomidor
parę gałązek laksy (rau ram)
sos rybny do smaku
olej do smażenia

Przesmażyć na oleju obraną i pokrojoną w krążki beninkazę. Gdy już będzie lekko miękka dodać pokrojone cząstki pomidora. Dodać laksę oraz sos rybny do smaku.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Banany w cieście po wietnamsku

Moja ulubiona słodka przekąska z barów wietnamskich. Niektórzy mówią  że to danie z ich czasów studenckich. No, ja chyba ich podczas studiów...

Wasze ulubione