29 sierpnia 2016

Węgierski smak końca lata, czyli leczo. Lecso.

Gdy na targu w Żarkowie, małym miasteczku niedaleko Częstochowy zobaczyłam papryki pomidorowe oczami wyobraźni zobaczyłam co z nich zrobię. To były legendarne papryki o jakich słyszałam od kilku lat. Że były do dostania za czasów komuny, a potem nagle zniknęły. Niemal tak szybko jak się pokazały. Pamiętam bardzo aromatyczne, czerwone papryki z czasów dzieciństwa. Ten zapach, jakby zatrzymał się w mojej głowie. Obecne papryki nie mają nawet połowy tego smaku i aromatu. Są jakby wyprane ze smaku. Te kupione na targu to co innego. Potrzebne było jeszcze sporo cebuli. Pomidory już czekały w Radomiu, tylko trzeba je było zerwać z krzaczków. Już wiecie co chciałam zrobić ? Brakowało tylko jakiejś dobrej kiełbasy. Przejrzałam jednak ostatnio książkę Roberta Makłowicza o kuchni węgierskiej i wyłowiłam co nieco informacji i ciekawostek.  Między innymi takie, że do dania nie trzeba dodawać papryki w proszku, a  wersja bez mięsa nie jest naganna. I tak powstało pierwsze moje leczo wegańskie. 


Składniki 
3 kg papryki pomidorowej lub białej węgierskiej
3 kg mięsistych pomidorów
1,5 kg cebuli
kilka ostrych papryczek ( opcja )
olej słonecznikowy do smażenia
sól

Na patelni smażyć na oleju słonecznikowym cebulę pokrojoną w krążki, potem papryki pokrojone w dość spore kawałki. Jak dobrze się podduszą, to dodajemy pomidory, obrane ze skórki i pokrojone w ósemki. Posolić do smaku. Dobrze poddusić razem. Pparyki nie powinny się rozpadać. Podawać gorące z pieczywem lub ryżem. 


6 komentarzy:

  1. No i już błąd! Lecza Węgier nigdy nie zrobi na oleju, tylko na tym smalcu z mangalicy.
    PS. A gdzie w Radomiu te pomidory czekały?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Wiem, że leczo węgierskie robi się na smalcu, że z mangalicy nie wiedziałam. Trzymałam się przepisu pana Makłowicza, tak by danie było wegetariańskie, bez tłuszczu zwierzęcego. Jak robię klasyczne, to jeżeli mam w domu dobry smalczyk to wykorzystuję. Z mangalicy mamy tylko kilka produktów w sklepie węgierskim. Głównie wędliny. Mięso jest trudno dostępne. Może to się zmieni ? Pomidory czekały u Rodziców w domu. Mieli w zeszłym roku prawdziwy wysyp pomidorów. Pyszne, soczyste i pachnące. Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. A gdzie w Radomiu? Ja też z Radomia. Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Planty koło Tytoniówki. Ja z Radomia, obecnie w stolicy.

      Usuń
  3. Miałam znajomych na Tytoniowej. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Banany w cieście po wietnamsku

Moja ulubiona słodka przekąska z barów wietnamskich. Niektórzy mówią  że to danie z ich czasów studenckich. No, ja chyba ich podczas studiów...

Wasze ulubione